سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























بسم الله الرحمن الرحیم

خبری که این روزها کام همه مسلمانان جهان بخصوص مسلمانان ایران را تلخ کرده و غم سنگینی بر قلب آنها فرود آورده است فاجعه ی غمبار مناست.
بی تدبیری عمدی یا غیرعمدی آل سعود در حفظ امنیت و سلامت زائران موجب از دست رفتن جان بسیاری از میهمانان حضرت حق شد که در حال انجام فرائض و سرشار از شوق بندگی جان خود را از دست دادند و بسیاری نیز مجروح و بیهوش شدند.
در گیر و دار این وقایع تلخ سوالی که شاید اذهان بسیاری را همچون ذهن این حقیر به خود مشغول کرده این است که صرفنظر از اینکه این فاجعه برای امت اسلامی به منزله عقوبتیبوده یانه ، چطور ممکن است در حرم امن الهی که خداوند در قرآن کریم در آیه 125سوره ی مبارکه ی بقره (وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنا) آن را خانه ای امن معرفی میکند، جان هزاران میهمان خدا که مشغول عبادت او بودند به راحتی از دست برود و خوف امنیت نداشتن برای مسلمانان در آن ایجاد شود؟

برای پاسخش در تفسیر المیزان و تفسیر نمونه مطلبی نیافتم اما در یک بحث تفسیری2 حضرت آیت الله جوادی آملی روشن و به تفصیل این قضیه را مطرح کرده اند که خلاصه آن را برای استفاده در زیر مینویسم:

بحث امنیت در دو مسئله مطرح است:
یکی برای خود کعبه و دیگری برای اطراف کعبه و شهرمکه.
درمورد خود کعبه دو بحث امنیتی مطرح است:امنیت تکوینی به معنای آنکه خانه کعبه تخریب شدنی نیست و اگر کسی فکرتخریب قبله گاه مسلمین به سرش بزند ، به سرنوشت ابرهه دچار خواهدشد . و امنیت تشریعی به معنای آنکه درحریم این خانه بسیاری از کارها ممنوع است و هرکس به این خانه پناهنده شد شما پناهش بدهید.
اما درمورد امنیت شهر مکه زمانی خداوند شهر مکه را امن قرار داد که حضرت پیامبر صلوات الله علیه در آن بود و این امنیت به احترام ایشان بود (لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ (1) وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَد3) و بحث امنیتی که تا قیام قیامت برای کعبه محفوظ است درمورد مکه مطرح نیست.



آیا منا هم جزء حرم امن الهی است؟

 

با توجه به خلاصه فوق ، ناگفته پیداست فاجعه ای که در منا به قوع پیوست را نمیتوان در تعارض با امنیت کعبه دانست. هرچند این قضیه چیزی از مسوولیت سنگین خاندان مستبد آل سعود کم نمیکند و این رژیم ملعون و آدم کش قطعا باید تقاص و تاوان خطاهایش را بدهد و اگر عمدی بودن این فاجعه هم قطعی شود بی شک همه ی مسلمانان انتقام جنایتهای مکرر عربستان در یمن و منا و ... را یکجا خواهند گرفت و تا نابودی آل سعود خائن به پیش رفته و آرام نخواهند نشست.

نفرین خداوند بر آل سعود جانی و حامیان مستکبرش

 


*********
1-http://bayanmanavi.ir/post/2495
2- http://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/90251/2
3- آیه اول و دوم سوره مبارکه بلد ؛ تفسیرشریف المیزان: و معناى دو آیه این است که (هر چند قسم لازم ندارد ولى) سوگند مى‏خورم به این شهر، شهرى که تو در آن اقامت دارى، و این تعبیر توجه مى‏دهد به اینکه مکه به خاطر اقامت آن جناب در آن و تولدش در آن شرافت یافت.


نوشته شده در چهارشنبه 94/7/8ساعت 6:4 عصر توسط منتظرالقائم نظرات ( ) |


Design By : Pichak