سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























بسم الله الرحمن الرحیم

طبق حکم عقل ،انسانها برای انجام و احیانا حل مسائلی که در زندگی شان پیش می آید ، از راهنمایی شخصی که عالم و آگاه به جوانب و زوایای ناپیدای مسائل است کمک میگیرند.
برای مثال در مسائل پزشکی برای درمان مشکل در قرنیه چشم به چشم پزشک -البته متخصص در قرنیه چشمی - ماهر مراجعه میکنیم.
یا برای پی بردن به احکام شرعی و مسائل دینی مربوط به سعادت آخرت و دنیایمان ،باید یا خودمان مجتهد فقهی باشیم که به تمام زوایای فقهی مسلط باشیم و یا باید از مجتهد فقیه جامع الشرایطی که به تمام جوانب فقه ، علم دارد تقلید کنیم و تابع نظرات ایشان باشیم.

نکته ای که باید متذکر شد این است که :مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی هم خارج از این قاعده کلی نیست. یعنی در شبهات و مسائل سیاسی که پیش می آید شخص باید راه صحیح را انتخاب کند. باید توجه داشت در دهکده اطلاعاتی جهان انتشار اخبار آنقدر پیچیده شده است که روزانه ممکن است صدها خبر متناقض منتشر شود و مخاطب عوام را با بمباران رسانه ای به راحتی شستشوی مغزی کند در اینصورت یا باید خودمان درمورد تمام جوانب و زوایای قضیه و اتفاقاتی که بین مقامات کشوری اتفاق می افتد علم و اطلاعات کامل و کافی و بعد هم تحلیلی روشن بینانه و روشن اندیشانه داشته باشیم که معمولا چنین دسترسی ای برای هرکسی مقدور نیست.
و یا در غیراینصورت عالمی بصیر و روشن اندیش را راهنمای راه قرار دهیم و به خط و مشی های او توجه داشته باشیم تا به اشتباه و گمراهی نیفتیم. از اینجاست که این کلام مقام معظم رهبری در مورد تبعیت از آیت الله خوشوقت1 قابل تامل و موید مطلبی است که می خواهم متذکر گردم.

پس لازم است در این مسیر پر پیچ و خم دنیای امروزی راهنماها و چراغبانهای راه تاریک خود را بشناسیم. از راهنماهای آگاه و بصیری که از اساتید بزرگ و استوانه های علمی حوزه علمیه می باشندحضرت آیت الله مصباح یزدی هستند. این عالم بزرگوار بعد از سالها تلمذ در محضر فقهای بزرگواری چون آیت الله بهجت (ره) وکسب اجتهاد در ابواب فقهی دین و فراگیری علوم دیگر از جمله تفسیر و فلسفه و... مشهور به لقب "علامه" نیز شده اند. علامه مصباح یزدی فردی بسیار روشن اندیش و روشن بین هستند که شاگردان مهذب و عالمی نیز تربیت کرده و در سطوح مختلف جامعه به فعالیت گماشته اند.2

 

بصیرت به معنای حقیقی کلمه

رهبرفرزانه انقلاب هم در مقاطع مختلفی از لحاظ علمی ، اخلاقی و بصیرت ایشان را مورد تایید و تمجید قرار داده اند:

"بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقاى مصباح را مى‌شناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسایل اساسى اسلام ارادت قلبى دارم. اگر خداى متعال به نسل کنونى ما، این توفیق را نداد که از شخصیتهایى مانند علامه طباطبایى و شهید مطهرى استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر مى‌کند."3 

"بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می‌دانم. واقعا می‌دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه‌ای هستند و حقا و انصافا ما امروز نظیر ایشان را – حالا به این تعبیر بگوییم – خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا."

"این سه جهت در ایشان جمع است؛ هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا. این سه تا با هم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است. خداوند متعال انشاء ‌الله وجود ایشان را برای ما و انقلاب محفوظ بدارد و وجود ایشان را سالم بدارد تا همه بتوانند از برکات ایشان استفاده نمایند." 4

جالب است بدانید این فرمایش اخیر که علامه مصباح را دارای "بصیرت به معنای حقیقی کلمه" معرفی کرده است مربوط به بهمن ماه سال 89 و بعد از سخنرانی های پی درپی علامه مصباح درخصوص خطر جریان انحرافی در دولت دهم بوده است. و جالبتر اینکه این تعریف و تایید ، شبهه ی اخیر سینه چاکان جریان انحرافی را که ادعا داشتند حضرت آقا صحبتهای اصلی - فرعی کردن امور را در شهریورماه سال 89 در مورد اعتراضات علامه مصباح فرموده اند ، تحت الشعاع قرار داده و منتفی می کند. و حتی به نوعی ما را در خصوص اتکا و اطمینان بیشتر به صحت تشخیص های این عالم بزرگوار در خصوص جریان انحرافی امیدوار می کند.
امید است پیروان واقعی ولایت نیز با مدنظر قرار دادن ملاکها در مقابل خطرات جریان انحرافی و سایر مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه آگاه شوند و مقابله کنند.

 

پی نوشت ها:
1- در طوفانها خودتان را به آیت الله خوشوقت وصل کنید. 
2- http://hoood59.blogfa.com/cat-10.aspx
 http://www.alamemesbah.blogsky.com 3
 
4- http://www.fardanews.com/fa/news/151204/بازخوانی-نظر-رهبر-انقلاب-درباره-آیت-الله-مصباح


نوشته شده در شنبه 91/10/9ساعت 9:23 عصر توسط منتظرالقائم نظرات ( ) |


Design By : Pichak