سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























بسمه تعالی



پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:
مِنْ حَقِّ الوَلَد على الوالدَأن یُحَسِّنُ اسْمَهُ.



از حقوق فرزند که به عهده والدین است، نهادن نام نیکو بر اوست.



 یکی از حقوق اولاد که وظیفه برای والدینش می آورد انتخاب نام نیکو برای فرزند است. در زمان کنونی که دنیای نمادها و سمبلهاست و تلاش دشمن هم در ازبین بردن تمام مظاهر و شعارهای اسلام است حتی انتخاب اسم اسلامی به تعبیر شهید مطهری امر به معروف و به نوعی تبلیغ دین و مذهب و یکی از شعارها و پرچمهای دین و مبارزه با اسامی غیراسلامی نهی از منکر استآیا ما این وظیفه ای که داریم را نه به نحو احسن! بلکه درحد متوسط وظیفه ی شهروند جامعه اسلامی انجام می دهیم؟!



البته بالابودن آمار انتخاب اسامی فاطمه و زهرا و محمد و علی در میهن عزیز اسلامی مان جای شکر فراوان دارد اما واقعا چرا سایر اسامی پر از افتخار و عزت دینی مثل زینب و سکینه و معصومه و جعفر و هادی و... جایگزین اسامی بیگانه یا شاهنشاهی برای یک مسلمان نوتولد نشود؟! و چرا باید یک مسلمان ایرانی نام افراد بیگانه را بر روی فرزندان دلبند خود نهند؟



امام کاظم (ع) می فرمایند:" لَا یَدْخُلُ الْفَقْرُ بَیْتاً فِیهِ اسْمُ مُحَمَّدٍ أَوْ أَحْمَدَ أَوْ عَلِیٍّ أَوِ الْحَسَنِ أَوِ الْحُسَیْنِ أَوْ جَعْفَرٍ أَوْ طَالِبٍ أَوْ عَبْدِ اللَّهِ أَوْ فَاطِمَةَ مِنَ النِّسَاءِ "



خانه ای که در آن اسم محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله یا از زنان فاطمه باشد فقر و تنگدستی در آن وارد نمی شود.



من وقتی بصورت تصادفی اسم ملیسا را ( که در لغات غریب عربی به معنای : 1- زمانی بین مغرب و نماز عشا؛ 2- ماه صَفر؛ 3- ماهی بین آخر گرما و زمستان.» است ) در سایت سازمان ثبت احوال سرچ کردم در ناباوری مشاهده کردم که متاسفانه 3008 نام ملیسا در 3008 خانواده ایرانی وجود دارد!!   آیا ما در فرهنگ اسلامی و ملی خود از اسامی یا القاب حضرت فاطمه زهرا(س)(20لقب) یا اسامی سایر بزرگ بانوان مسلمانمان یا سایر اسامی زیبایی که شعار و پرچم دین عزیزمان باشند کم داریم که به سراغ اسامی بی معنا ومحتوای درخوری مثل ملیسا و ...(که الان درصدد بیان آنها نیستم) برویم؟!



 



غم انگیز است که پدران و مادران مسلمان هم وطن علی رغم اعتقادات و علاقه های مذهبی هرچند کمرنگ و نامحکمشان، اسامی آپ تو دی و امروزی را سراغ بگیرند ، اسامی ای که بعضا با فرهنگ اسلامی و ملی میهنشان تناسبی ندارد. به نظر می رسد عدم اتکای به نفس و تقلید کورکورانه و عدم آشنایی با هویت درخشان اسلامی موجب می گردد تا برخی از اسامی پادشاهان جائر و بی دین و یا از نام گذاریهای بلاد کفر در شناسنامه ی فرزندان خود استفاده نمایند.
از طرفی هم گاهی برخی دیگر مواضع جالبی اتخاذ می کنند. این دسته همان عزیزانی هستند که به لحاظ شور مذهبی الحمدلله در درجات بالا قرار دارند اما به تعبیر علامه مطهری شعارمذهبی ندارند یا شعارمذهبی شفافی ندارند!و گاهی درانتخاب اسم دچار افراط و تفریط می شوند.

افراط ناآگاهانه ی ما آنجاست که اسم همراه با صفت خاصش را که برای یکی از معصومین علیهم السلام علم شده یا صفت خاص خداوند را(مثل رحمان) بدون قید عبد در اولش(عبدالرحمان) برای فرزندمان انتخاب می کنیم. 
مثل: «فاطمه زهرا» ...... فاطمه اسم خانم است و قبل از حضرت زهرا(س) هم افرادی مثل فاطمه بنت اسد(مادر امیرالمومنین ع) این اسم را داشته اند اما وقتی حضرت زهرا (س) دنیایی را با قدوم مبارکشان منور کردند اسم فاطمه با لقب زهرا به ایشان تعلق گرفت تا همیشه اسم خاص شخص ایشان «فاطمه زهرا » شود و ما با انتخاب این اسم نعوذبالله به نوعی ادعای تکرار تولد معصوم بزرگواری چون ایشان را می کنیم!



و تفریط و کم گذاشتن در مواردی است که اسامی عزتمند و پرافتخار معصومین وبزرگان دینی را که قلبا به آنها ارادت خاصی داریم به همراه پسوند و پیشوندی استفاده کنیم تا نهایتا از حالت شعارگونه و پرچم بودنشان خارج شوند و یا با انتخاب لفظ لاتین یا زبان دیگری از آن اسم (مثل ایلیا به جای علی) با یک تیر دو نشان می زنیم! تا هم مذهبی بودنمان را نشان داده باشیم و هم با کلاس بودنمان را !!!



 



پس چه خوب است که سعی کنیم در زمانی که هرکس و هر ملتی را با نمادش می شناسند و دشمن نهایت همتش را به کار میگیرد که کوچکترین مظاهراسلام را از میان بردارد ابتدا به سراغ اسامی معصومین علیهم السلام و زنان و مردان مسلمانی که الگو و اسطوره ی اسلامند برویم تا در قیامت هم فرزندانمان سربلند و امیدوار به شفاعت همنامان خود سر بلند کنند و در مرحله بعد در شرایط خاصی درحداقل حالات ، اسامی ملی که معنای درخور شان یک مسلمان ایران زمینی دارد را برای فرزندان دلبندمان برگزینیم.



 



و اما پی نوشتی که خمیرمایه ی کلام بود :
**********************
شهید مطهری:



به جاى اینکه افتخار کند اسم پسرش را حسین بگذارد ، بابک و مازیار و جمشید و فرشید مى گذارد ! به خدا تمام اینها مبارزه با اسلام است ، میراندن اسلام است . شعارهاى دین را زنده نگهدارید . یکى از شعارهاى دین اسمهاست . من نمى فهمم اینکه مى گویند فلان اسم دمده شده ، کهنه شده ، یعنى چه ؟ مگر اسم هم نو و کهنه دارد؟!
همین ، خودش یک امر به معروف و نهى از منکر است . یک درجه امر به معروف و نهى از منکر این است که مردم ! بر فرزندانتان اسمهاى اسلامى بگذارید . ( این امر به معروف است ) . مبارزه کنید با اسمهاى غیر اسلامى . ( این نهى از منکر است ) . براى موسساتتان نام اسلامى بگذارید . نامهاى اسلامى را زنده نگهدارید .






 لینک مرتبط: اسامی ایرانی که برای صاحبان آن دردسر ساز می شود


نوشته شده در دوشنبه 89/7/5ساعت 3:22 عصر توسط منتظرالقائم نظرات ( ) |


Design By : Pichak