سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























بسم الله الرحمن الرحیم

چندهفته ایست توفیق حاصل شده در یکی از کلاسهای روانشناسی حجت الاسلام والمسلمین تراشیون که از مشاوران بسیار برجسته در قم هستند و دیدگاههای روانشناسیشان مبتنی بر تعالیم و روایات اسلامیست شرکت میکنم.
بدون تعارف باید بگویم از وقتی برخی اصول روانشناختی از تفاوتهای زن و مرد را در این کلاس آموخته و پذیرفته ام ، در مواجهه با برخی مسائل که قبلا برایم ناراحت کننده بود بسیار قانع شده ام و از این بابت خداوند را شاکرم.

یکی از این اصول مهم اصل طبیعی و غالب "کلی نگری مرد و جزئی نگری زن" است. استاد می فرمودند طبیعت مرد اینگونه است که تنها به کلیت مسائل می نگرد و به جزئیاتش توجهی ندارد. و بر خلاف او، زن به تمام جزئیات مسائل توجه دارد.*

این اصل طبیعی ؛
_ اقتضا می کند که مردها به کلیت مسائل بنگرند مثلا به پاکیزگی ظاهر منزل توجه داشته باشند نه به پاک شدن گردوخاکهای داخل کابینتها و کمدها..پس خانمهای محترم انتظار توجه سریع به فعالیتهای ظریفی که حتی شاید ساعتها وقت شما را گرفته از یک آقای کلی نگر یک انتظار غیرمنطقیست.

_ اقتضا می کند که مردها دیدشان به مسائل تحلیلی باشد و زنها دیدشان توصیفی مثلا اگر درمورد رنگ سفید ماشین فلان مدل سوال کنند خانم پاسخ میدهد که "بله این رنگ خیلی قشنگه" و آقا پاسخ می دهد "بله سفیدش پرفروش تره" ! پس خانمهای محترم اگر همسرتان در خریدهایش خوش سلیقه نیست ناراحت نباشید ممکن است او بیشترین توجهش به دوام و کاربرد وسیله بوده باشد نه به ظاهرش.

_ اقتضا می کند که مردها کم حرف باشند و زنها پرحرف چون مردها تنها به کلیت موضوع مورد بحث نگریسته و می نگرند مثلا اگر در مورد کیفیت مهمانی که خانم و آقا هردو در آن شرکت داشته اند سوال شود آقا پاسخ می دهد "خوب بود!" و خانم پاسخ می دهد" غذایشان.. بود.سالادشان...بود.چیدمان منزل...بود و....! " ... پس خانمهای محترم قیل و قال شما سر کم حرفی همسرتان و پاسخهای کوتاه او به سوالاتتان جایی ندارد. لطفا با این خصلت مردانه در حد طبیعی خودش کنار بیایید.

 .

* : تبصره: استاد فرمودند شاید بگویید برخی آقایان هستند که جزئی نگرند ، بله شما صحیح می فرمایید اما دقت داشته باشید که اولا تعداد مردهای جزئی نگر نسبت به همه مردها بسیار کم است و دوما همین تعداد معدود هم دو دسته اند: دسته ای که مهارت جزئی نگری بخصوص در ظاهر و رفتارهمسر را بلدند که تعدادشان بسیار کمتر است و دسته دیگر مردانی هستند که در طی سالهای عمرشان به عللی جزئی نگر شده اند که این جزئی نگری شان اصلا جالب توجه نیست چرا که این تعداد همانگونه که در مسائل مثبت جرئی نگرند در مسائل منفی هم جزئی نگرند و مشکل ساز.

 

 


نوشته شده در چهارشنبه 92/8/8ساعت 3:44 صبح توسط منتظرالقائم نظرات ( ) |


Design By : Pichak