سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























نزدیک عید است و بی شک یکی از پسندیده ترین کارها تقسیم شادی هایمان با کودک و بزرگِ نیازمندی است در همین نزدیکی ها که چشمانشان به کمکهای برادران و خواهران مسلمان جامعه اسلامی دوخته شده.. و انفاق همان مقسم شادیهاست...

 

انفاق

اما دقت کنیم! : به چه کسی باید انفاق کرد؟ :

«یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَیْرٍ فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ» ( از تو مى‏پرسند چه چیزى انفاق کنند [و به چه کسى بدهند] بگو هر مالى انفاق کنید به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و به در راه‏مانده تعلق دارد و هر گونه نیکى کنید البته خدا به آن داناست)
آیه 215 سوره بقره می‌نویسد: اولویت انفاق از نظر قرآن کریم پدر و مادر، بستگان نزدیک مانند پدربزرگ، مادر بزرگ، برادر، خواهر، عمو، عمه، دائى، خاله و اولاد آنان و داماد و عروس، یتیمان، مستمندان و در راه ماندگان است.

اما نکته ای که با نگرش به آیه مبارکه فوق قابل توجه است اینکه: انفاق به دیگران با وجود مستحقی در خویشاوندان مکروه است. در واقع باید گفت:

انفاق بر 5نوع است :
1. انفاق واجب؛ مانند: زکات، خمس، کفّارات، فدیه ونفقه زندگى که برعهده مرد است.

 2. انفاق مستحبّ؛ مانند: کمک به مستمندان، یتیمان و هدیه به دوستان.
 3. انفاق حرام؛ مانند: انفاق با مال غصبى یا در راه گناه.
 4. انفاق مکروه؛ مانند: انفاق به دیگران با وجود مستحقّ در خویشاوندان.
 5. انفاق مباح؛ مانند: انفاق به دیگران براى توسعه زندگى؛ زیرا انفاق براى رفع فقر، واجب یا مستحبّ است.

با توجه به مطالب فوق و آیه کریمه قرآن کریم به نظر می رسد صدقه دادن و یا واریز مبالغی در صندوق صدقات کمیته امداد هم نوعی انفاق محسوب می شود که مستحب خواهد بود به شرطیکه اولویت ها رعایت شده باشد و اگر در خویشان مستحقی نبود این صدقه داده شود.


نوشته شده در یکشنبه 90/12/28ساعت 3:19 صبح توسط منتظرالقائم نظرات ( ) |


Design By : Pichak