سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























بسم الله الرحمن الرحیم

 قال رسول الله صلوات الله علیه:
الْمُؤْمِنُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ   .... مومنان پای شرایط(قراردادهای) خود می ایستند.1

 گاهی یک شاه کلید برای بازکردن چند قفل متفاوت کافی است و فهم یک موضوع، گره گشای مسائل دیگری می گردد.
و گاهی دانستن و التزام به یک اصل فقهی حلّال بسیاری از ابهامات احکام دینی می گردد.

 در قواعد اصول اسلامی  این قاعده موجود است که: من التزم بشی التزم بشرائطه (هرکس ملتزم به چیزی شد باید به شروط آن نیز ملتزم شود.) و در حدیثی نبوی هم داریم: المومنون عند شروطهم ؛  مومنان پای شرایط(قراردادهای) خود می ایستند.(ر.ک.1)

 با توجه به این اصل مهم یکی از شاه کلیدهای فقهی این است که :
مخالفت با قوانین وضع شده ی هرکشور که تابعیت آن کشور را داریم  حرام است.
پس
مخالفت با قوانین وضع شده ی جمهوری اسلامی ایران نیز حرام بوده و بالطبع مستوجب عذاب الهی خواهد شد.

بنابراین هر کاری که بر اساس قوانین موضوعه ،غیرقانونی باشد از نظر شرع مقدس اسلام نیز مردود و حرام تلقی می شود.
مثال شفاف وجالبی که در این باب می توان از آن الگوبرداری کرد مربوط می شود به سالهایی که حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در فرانسه بودند. یکی از قوانین فرانسه این بوده که در خیابان ذبح حیوانات ممنوع است . از قضا یکی از نزدیکان حضرت امام گوسفندی را برای حضرت امام ذبح می کنند که حضرت امام خمینی بعد از متوجه شدن این موضوع  ناراحت شده و می فرمایند ما تا زمانی که در فرانسه هستیم ملتزم به قوانین این کشور هستیم و حتی ایشان از خوردن آن گوشت امتناع می کنند.

 لذا با به کارگیری این شاه کلید مهم فقهی و در نظرداشتن فلسفه ی آن، ابهاماتی چون چرایی حرمت خرید و فروش و استفاده از ماهواره ، چرایی وجوب رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی مانند توقف پشت چراغ قرمز وصحبت نکردن با تلفن همراه هنگام رانندگی ، چرایی حرمت تقلب و بسیاری از چراهای فقهی دیگر پاسخ داده خواهد شد.

 کلام آخر این پست: خاطره ای نقل شده در مورد سیره عملی شهید دکتر محمد علی رهنمون (شادی روح شهدای اسلام صلوات عنایت بفرمایید) :
... با محمد داشتیم می رفتیم جایی. پیچیدم توی خیابان یک طرفه. زد روی پام و گفت: " داری گناه می کنی ها. توی قانون جمهوری اسلامی یک طرفه رفتن ممنوعه. قانون رو رعایت نکنی، گناه کرده ای؛ عین اینه که نمازت قضا بشه. هیچ فرقی هم نمی کنه".

 پی نوشت:
1-َتهذیب‏الأحکام  جلد 7    صفحه 371    31- باب المهور و الأجور و ما ینعقد  


نوشته شده در جمعه 90/10/16ساعت 5:49 عصر توسط منتظرالقائم نظرات ( ) |


Design By : Pichak